Sponsor oficial al
Consiliul Naţional al Elevilor anunţă că sprijină iniţiativele studenţilor care trag un semnal de alarmă în ceea ce priveşte subfinanţarea sistemului educaţional, considerând că acest lucru are un impact negativ asupra învăţământului preuniversitar.
În prezent, sistemul educaţional preuniversitar necesită o creştere a finanţării pentru a fi posibilă revizuirea programei şcolare, dotarea tehnică a unităţilor de învăţământ, integrarea şi formarea tinerilor pentru piaţa muncii, dar şi asigurarea unor condiţii şi servicii sociale favorabile, precum burse şi alocaţii şcolare şi programe de consiliere şi orientare în carieră. Printre priorităţile de finanţare şi evaluare ale sistemului se află şi şcolile tehnologice, care nu pregătesc elevii pentru piaţa muncii şi nu sunt promovate ca o alegere viabilă în defavoarea învăţământului teoretic. Totodată, sistemul este foarte afectat de lipsa pregătirii resursei umane. Din cauza remuneraţiei profesorilor, meseria aceasta nu reprezintă cu adevărat o oportunitate în cariera unei persoane, ci din contră, o alternativă a lipsei altor oportunităţi în piaţa muncii. Odată cu stabilirea unei viziuni pe termen lung asupra sistemului educaţional, Consiliul Naţional al Elevilor consideră necesară o amplă analiză a acesteia din punct de vedere economic. Trebuie anticipate efectele şi consecinţele creşterii succesive a finanţării sistemului educaţional, în condiţiile economice actuale, în raport cu impactul pe care această investiţie îl va avea asupra societăţii. În ţările dezvoltate, finanţarea corespunzătoare a educaţiei determină dezvoltarea gradului de pregătire a forţei de muncă, creşterea angajabilităţii pe piaţa muncii, dezvoltarea competenţelor tehnice şi vocaţionale, care să corespundă cerinţelor pieţei economice şi angajatorilor, respectiv dezvoltării unor noi tehnologii în diverse domenii. De asemenea, la nivel social, se înregistrează o investiţie în cultură, perspective de dezvoltare personală şi profesională, dar şi o responsabilizare considerabilă a cetăţenilor faţă de comunitate şi legile care guvernează societatea.
Se arată într-un comunicat de presă al Consiliului Elevilor Dolj
Aproape 200 de studenţi au protestat, miercuri, la Timişoara faţă de finanţarea necorespunzătoare a sistemului educaţional. “Ne-au minţit iar guvernanţii/Am ajuns la coada vacii”, au scandat studenţii, care au adus la protest şi o vacă de ghips, în mărime naturală. Studenţii aduseseră şi o vacă în carne şi oase, însă forţele de ordine nu i-au lăsat să o coboare din camion.
Educaţia este considerată ca fiind o prioritate naţională, însă nu a fost tratată corespunzător. Trebuie să ne conformăm normelor europene, iar creşterea finanţării pentru educaţie reprezintă calea spre dezvoltarea unui sistem adaptat nevoilor socio-economice actuale.
A declarat Iulia Miron, preşedintele CNE
Iniţiativa ANOSR a fost discutată în cadrul Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România, la care Consiliul Judeţean al Elevilor Dolj a fost reprezentat de Ionuţ Alexandru Muşuroi, director pe Departamentul de Mobilitate, Informare, Formare şi Consiliere.
Printre nemulţumirile studenţilor se numără:
- Creşterea taxelor de studiu şi a taxelor de cămin. În 50 la sută dintre universităţile incluse într-o analiză recentă ANOSR, taxele de studiu au crescut în ultimii doi ani din cauza scăderii investiţiei statutului.
- Bursele sociale sunt de două sau chiar de trei ori mai mici decât prevede legea. Valoarea cheltuielilor minime de cazare şi masă, estimată de Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior - CNFIS, este de 566 de lei. În ciuda acestui fapt, valoarea medie estimată a burselor sociale la nivel naţional este de 214 lei.
- Jumătate dintre studenţii din România abandonează facultatea. Cele două motive mari care îi determină pe studenţi să renunţe la facultate sunt fie alegerea neinformată/greşită a facultăţii, fie lipsa resurselor financiare pentru a o urma şi finaliza cu succes.
Aceste concluzii privind nevoile studenţilor din România s-au dezbătut în cadrul workshop-urilor paralele desfăşurate alături de experţi în politici educaţionale, în primele trei zile ale Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România (FOSR), care se desfăşoară în această perioadă la Timişoara. Studenţii au discutat aici despre responsabilitatea guvernanţilor şi a tuturor celorlalţi actori pentru creşterea finanţării educaţiei.
În România, promisiunile partidelor politice, prevederile legii şi asumările internaţionale se încalcă fără reţinere în ceea ce priveşte finanţarea publică a educaţiei. Deja simţim consecinţele acestui fapt şi vedem problemele grave de calitate din sistem. Vedem, de asemenea, şi cum deosebit de mulţi studenţi nu ajung sau renunţă la facultate din cauză că nu au suficienţi bani pentru a-şi termina studiile. Dacă aceste probleme nu se vor rezolva, nu vom putea evolua niciodată ca stat. Este crucial ca educaţia să fie tratată ca prioritate naţională de către decidenţi, să existe o responsabilitate reală faţă de acest domeniu. Unul dintre cei mai buni indicatori ai responsabilităţii cu care aceştia tratează educaţia îl reprezintă respectarea legii, adică acordarea procentului de şase la sută din PIB pentru educaţie prevăzut în Legea Educaţiei Naţionale.
Mihai Dragoş, preşedinte ANOSR
Distribuie articolul:
Alte articole
Craiovenii mizează pe câştiguri neaşteptate
- de
- 8 August 2013
Bătrână din Cârcea «uşurată» de 6.000 de lei
- de
- 7 August 2013
«Angajaţii noştri au fost provocaţi în mod repetat!»
- de
- 2 August 2013
VIDEO / «De ce ne filmezi, bă, ’tu-ţi morţii mă-tii?»
- de
- 1 August 2013
9 ani de la carnagiul comis de Carmen Păunescu
- de
- 31 Iulie 2013
Sorin Apostu, trei ani şi jumătate de închisoare cu executare
- de
- 1 August 2013
Patru ani de închisoare pentru două vieţi
- de
- 18 Iulie 2013
Cultivatorii din Ocolna, bătuţi pe câmp de tineri din Dăbuleni
- de
- 16 Iulie 2013
Liber la tras «ţepe frumoase» în centrul oraşului
- de
- 15 Iulie 2013

