Sponsor oficial al
România a explodat autostrăzile după pandemie într-un ritm care nu poate decât să ne facă să lăudăm un pic oamenii de la transporturi. Nu mai contează milimetrul de asfalt furat, nu mai comentăm la centimetrul de drum mai îngust care a adus vreun profit vreunui antreprenor. România s-a mișcat spectaculos și a întins drumurile de mare viteză într-un ritm amețitor și dătător de speranță. Privind harta vedem și anomaliile care or să ne coste.
Brașovul este vecin cu o autostradă mică și fără perspective. Câțiva kilometrii de beton și asfalt care pornesc de niciunde și ajung în neant sunt exemplul de imbecilitate politică. Povestea este simplă: cineva a vrut să taie o panglică și să se îmbete de pe urma unui succes imaginar.
Satu Mare are, la rândul său un ciot de drum expres care va conecta granița de oraș și atât. Vor mai trece decenii până când minusculul traseu o să poată fi legat la vreun coridor de transport. La Ungheni situația este similară, iar milioane de euro au curs pentru a permite cuiva să-și fluture victorios foarfeca ruginită în fața unor camere de luat vederi cu priviri tulburi.
Două drumuri arată cel mai tare lipsa de gândire strategică a celor care au desenat cu bani europeni hărți de transport. România se va lega anul viitor de la Nord la Sud prin autostrada Moldovei. În 2027, o legătură de la Constanța la Arad pare a fi finalizabilă prin centrul țării. Ea va fi paralelă cu o altă legătură est – vest prin nord și, era de așteptat ca una similară să parcurgă și sud-ul României.
Cu un drum Constanța – Craiova finalizat, mai trebuiau așternuți 250 de kilometri între capitala Olteniei și Lugoj. Primii 50 sunt în plan. Cu toate acestea, o mână ascunsă a ghidat traseul drumului în sus, spre Tg. Jiu în loc să-l traseze natural spre Severin de unde mai era o aruncătură de băț până la Lugoj.
Capitala Gorjului este punct terminus pentru că munții se vor traversa greu de acolo spre Timișoara. Practic, 75 de kilometri de autostradă se construiesc numai pentru cei care vor să ajungă în Tg. Jiu. Cumva, decizia strategică a fost înlocuită de cea politică, iar liderii din Gorj au avut un cuvânt mai puternic de spus decât cei din Mehedinți.
Un alt exemplu de oameni care au știut să bată cu pumnul în masă este la Neamț. Între Piatra Neamț și Bacău sunt 60 de kilometrii care ar permite nemțenilor să urce pe autostrada de București. Tot ei au șansa conexiunii cu Clujul pe o autostradă care va asigura culoarul de mare viteză din nordul României. Cu toate astea au negociat și au obținut o bucată de drum expres pe care aproape nimeni în afară de ei nu va circula.
Din nou, mai marii din Neamț au reușit să obțină o victorie politică în detrimentul unei viziuni strategice. Pentru România în general și pentru Oltenia în special un drum de mare viteză de la Calafat la Craiova și unul similar de la Filiași la Lugoj sunt esențiale. Ele ar plasa Craiova pe coridorul est-vest al României și România pe traseul cel mai important care leagă sudul de nordul Europei.
Distribuie articolul:
S-a stabilit: Victor Ponta președinte
5 Februarie 2025Alte articole
Meijer, eroul Științei de ziua națională a României. Concordia-FCU, scor 0-2
- de Dan Bratu
- 1 Decembrie 2024
Călătorește în SUA fără viză: ce este Programul Visa Waiver și autorizația ESTA
- de Florin Bâcu
- 11 Ianuarie 2025
Oltenia fără PET-CT. Cum îi afectează lipsa unui aparat vital pe pacienții cu cancer
- de Octavia Hantea
- 24 Ianuarie 2025
Concurs de drifturi pe Drumul Expres 12. Zeci de mașini au fost găsite la fața locului de polițiști
- de editie.ro
- 29 Decembrie 2024