Gaură de un milion pe an la o instituție importantă din Craiova

 

SRL-ul care plimbă tramvaiele și autobuzele pe străzile din ce în ce mai aglomerate ale orașului are o gaură colosală și își mărește an de an datoriile totale. Cu un milion de euro pe an a crescut în ultimii trei ani datoria firmei cu răspundere limitată care gestionează transportul public în orașul în care există încă și operatori privați.

Bilanțul contabil al RAT Craiova arată ca o hârtie cu o mie de întrebări la care răspunsurile par să reprezinte probleme istorice ale matematicii. De unde a rămas SRL-ul cu niște creanțe de patru milioane de euro. Este greu de crezut că suma reprezintă banii pe care călătorii fără bilet încă nu i-au plătit. Venituri mai mari ca cifra de afaceri s-au mai văzut pe la case mai mari și mai dichisite, dar în cazul firmei de autobuze acest artefact ar putea să ascundă alte minuni.

Nici activele nu par să conțină toate tramvaiele și autobuzele care circulă prin oraș, iar dacă le conțin, înseamnă că amortizarea contabilă le pregătește de o casare mai ieftină ca fierul vechi. În 2022, ce e drept spre final, au ajuns la Craiova tramvaiele poloneze care au costat peste 190 de milioane de lei.  Acestea au fost plătite de Ministerul Dezvoltării în proporție de 98% și de consiliul local Craiova în proporție de 2%.

Cumva, speriați de rapiditatea cu care cresc datoriile SRL-ului care gestionează tramvaiele, birocrații nu au înregistrat în contabilitatea acestuia activele, iar compania care plătește salarii regești către șefii celor 700 de angajați pare ca un fel de pușculiță spartă a unei administrații formată din funcționari unsuroși.  

Oricum, fără tramvaie și autobuze, firma care face transportul pentru primărie are active imobilizate egale cu Frații Bacriz SRL, privații care cu microbuze prăfuite fac îi fac concurență.  Surprinzător, firma privată nu are datoriile uriașe ale firmei susținute de autoritatea locală.