Anul XII, nr. 4080
Luni, 13 iulie 2015
perioada Depunerii ofertelor pentru concesiunea Autostrăzii/Drumului Expres PiteŞti - Craiova a expirat
5 consorţii vor să ne facă autostradă
Olguţa Vasilescu: Modalitatea în care se va construi autostrada Piteşti - Craiova reprezintă o premieră pentru România
Ionela PREDESCU ,9 mai 2013,00:10 nr. afisari:4689

Cinci consorţii sunt interesate de realizarea autostrăzii sau drumului expres Piteşti - Craiova. Anunţul a fost făcut miercuri de premierul Victor Ponta. Între cei care se bat pentru realizarea drumului se numără consorţiul format din austriecii de la Strabag, francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor, precum şi China Communications Construction Company. De asemenea, companii din Italia s-ar fi arătat interesate de această şosea.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a lansat anunţul pentru concesionarea drumului în urmă cu o lună, iar constructorii interesaţi au putut depune documentele de participare până ieri. Contractul de concesiune se referă la proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea drumului expres/autostrăzii Craiova - Piteşti, cu o lungime de 121,18 kilometri. Valoarea proiectului este estimată la 7,27 miliarde de lei fără TVA. Edilul-şef al Băniei, Lia Olguţa Vasilescu, a declarat că, deşi valoarea autostrăzii Craiova - Piteşti depăşeşte suma de 1,5 miliarde euro, cifra nu trebuie să sperie, pentru că autostrada se va realiza pe banii investitorilor, care îşi asumă investiţia.

Sunt cinci consorţii interesate (n.r. - de construirea autostrăzii Craiova - Piteşti). Ştiu despre două dintre ele - unul spaniol şi unul chinezesc, acestea erau informaţiile de actualitate acum vreo lună, când au fost şi la mine în birou şi bineînţeles că i-am direcţionat către Ministerul Marilor Proiecte şi către CNADNR. Noi sperăm să se înţeleagă până la urmă cumva, pentru că aici va fi o negociere care va trebui purtată între Guvern şi aceste consorţii, având în vedere că investiţia se va face pe banii acestor consorţii. Din câte ştiu, valoarea autostrăzii este undeva peste 1,5 miliarde euro, asta însemnând că va trebui să îşi recupereze banii respectivi în următorii 10 ani. Va trebui ca noi, cei care ne vom deplasa pe această autostradă, să suportăm o taxă, dar din punctul meu de vedere este în regulă acest lucru, aşa cum se întâmplă peste tot în UE, iar taxa respectivă este pur şi simplu scoasă din costul carburanţilor.
Olguţa Vasilescu

Potrivit edilului-şef al Craiovei, modul în care se va construi această autostradă este o premieră în ţară.

Este o premieră pentru România modul în care se va construi şi nu ştiu de ce nu au făcut-o acum 20 de ani, aşa cum au făcut-o toate ţările Uniunii Europene sau Turcia. Eu am venit de curând din Turcia, unde orice mare oraş este legat de un alt oraş mare cu o autostradă. Peste tot sunt autostrăzi şi se circulă extraordinar de bine. Faci 11 ore ca să tranzitezi Bulgaria, patru sute şi ceva de kilometri, şi trei ore ca să treci prin Turcia, să ajungi până la Istanbul.
Primarul municipiului Craiova

Despre preţul autostrăzii, care ar fi de 16,5 milioane euro per kilometru, Olguţa Vasilescu a spus că nu o sperie nicio cifră atât timp cât nu îi sperie pe investitori, “pentru că sunt banii lor şi ei ştiu foarte bine care este costul real”. “Dacă ei îşi asumă preţul, având în vedere că ei vor plăti aceşti bani, eu zic că este totalmente ok”, a afirmat Vasilescu.

Chinezii, favoriţi în proiect

Întrebată dacă ştie mai multe despre oferta chinezilor, pentru că se spune că aceştia ar fi favoriţi în acest proiect, Olguţa Vasilescu a spus că ştie despre chinezi că ar deţine recordul mondial la construcţia de autostrăzi la numărul de kilometri construiţi pe zi.

Ştiu despre chinezi ceea ce mi-au spus la mine în birou: construiesc foarte repede, cred că ei deţin recordul mondial la numărul de kilometri pe zi şi desigur că ne-am dori foarte mult să fie şi chinezii şi oricine altcineva, important este să facă autostrada, pentru că pe noi asta ne interesează, pentru că autostrada pentru Craiova este vitală.
Edilul-şef al Băniei

Lia Olguţa Vasilescu, primarul municipiului Craiova:
Dacă nu avem autostradă, nu avem cum să atragem investiţii în zonă. Degeaba am făcut noi tot felul de facilităţi, taxe locale zero, dacă ei nu au pe ce să îşi scoată producţia din fabrică. Pentru că drumul de la Calafat este impracticabil pentru marile maşini. Chiar dacă ajung la Calafat pe Dunăre, nefiind dragată Dunărea ca să suporte o cantitate foarte mare de încărcătură pe barje şi să ajungă la Marea Neagră, este practic imposibil acest mod de transport. Calea ferată are iarăşi o problemă, în sensul că se circulă foarte greu, iar singura variantă bună este autostrada, care trebuie construită. Şi atunci, dacă vom avea autostrada Craiova - Piteşti, înseamnă că orice investitor îşi poate duce marfa până în portul de la Marea Neagră.

Numele companiilor care au depus oferte pentru concesionarea drumului  Craiova - Piteşti vor fi dezvăluite în perioada următoare. Atribuirea se va face în urma unui dialog competitiv. Preţul oferit va conta 75 la sută, iar nivelul calitativ, tehnic şi funcţional al soluţiei tehnice - 25 la sută.

 
Curs valutar BNR - 20-01-2018
Nume valută Valoare
Euro
4.4306
Dolarul SUA
4.1440
Gramul de aur
155.4842
Dolarul australian
3.1810
Dolarul canadian
3.2651
Francul elvetian
4.1990
Coroana ceha
0.1614
Coroana daneza
0.5945
Lira Egipteana
0.5431
 
Editie Speciala - Cotidianul regional al Olteniei
str. Sf. Dumitru, nr. 1, Craiova, Dolj